03 april 2005

Dagens mat...

ikke veldig spennende i dag. Velger allikevel å ta det med - siden det er den første blogge-dagen min, og siden jeg er litt spent på denne siden.
Vel - i dag hadde vi faktisk rester.
Ikke veldig spennende - men allikevel - rester.
I går hadde vi nemlig gjester på grilling. Været ble ikke helt innertier, så vi spiste inne - men grillet maten ute. Det funket helt greit.
Ikke overraskende var mengden mat noe feilberegnet (som vanlig, ikke for lite) - og dermed ble det rester fra dette i dag. Indrefilet, sommerkoteletter, karbonader og pølser. Ganske ordinært. Det som vi imidlertid hadde - og som jeg gjerne vil dele med dere andre, er grillsausen. Den funker veldig bra hver gang, og er en sikker vinner. Oppskriften er som følger:

100 g meierismør
3 store løk
1 lite glass tomatpure
1 hel hvitløk
ca. 1,5 dl ananassaft (fra hermetiske ananas)
HP-sauce
vann etter behov
krydder (salt, pepper, cayennepepper)
evt. andre ting man måtte finne i skapet

Løken skjæres i skiver. Smøret smeltes. Ha i løken, og la denne bli gylden før du har i tomatpureen, og ananassaften, samt resten av ingrediensene. Jeg hadde ganske mye cayennepepper (2-3 ts) - så den ble ganske hot, men den var god.
La det hele koke i minst 1/2 time, mens du rører så mye som mulig - så det ikke brenner seg. Spe med vann til ønsket konsistens på sausen (du kan også bruke mer ananassaft - hvis du har). Jeg tok også en ss med sukker i tillegg. Har du andre spennende ting i skapet, er det bare å kjøre på. Jeg adderte det følgende:

ca. 2 gode ss soyasauce
ca. 2 gode ss mango-chutney

Anbefales !

La meg få høre hvis noen har prøvd.

Varmet opp restene av grillsausen også i dag, og det var ikke noen problemer i det hele tatt.